Do czego potrzebna jest witamina D?

kapsułki z witaminą D
0
Udostępnij

Mimo iż kojarzy się głównie z mocnymi kośćmi ma wiele innych ciekawych i niezbędnych dla naszego zdrowia właściwości i działań. Wraz z postępem naukowym poznawane są kolejne mechanizmy zależne od odpowiedniego stężenia witaminy D w surowicy krwi.

Właściwości witaminy D

Jako witaminę D określa się różne związki o zbliżonym działaniu. Najważniejszymi z nich są ergokalcyferol (D2) oraz cholekalcyferol (D3). Poza nimi witamina D występuje także w postaci D1, D4, D5, D6, D7. Wszystkie wymienione związki są rozpuszczalne w tłuszczach, z tego względu należy przyjmować je wraz z dodatkiem oleju, co zwiększa ich dostępność i przyswajalność. Następnie jest ona magazynowania w tkance tłuszczowej oraz w wątrobie, skąd jest pobierana w razie potrzeby.

CZYTAJ  Niedobory witaminy D3 w organizmie człowieka - jak je rozpoznać?

Jak witamina D działa na kości?

Wiele osób słyszało o wpływie witaminy D na gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu. Jednak niewiele osób wie na czym to polega. Otóż prawidłowe stężenie witaminy D zwiększa wchłanialność wapnia oraz fosforu z pożywienia. Są to pierwiastki niezbędne do utrzymania właściwej mineralizacji kości oraz zębów. Jednak to nie jedyne ich funkcje. Jony wapnia we krwi umożliwiają przewodzenie impulsów nerwowych oraz skurcze mięśni. Jeśli w organizmie jest zbyt niskie stężenie wapnia przytarczyce wydzielają parathormon, który w celu wyrównania niedoborów wapnia uwalnia go z kości. Prowadzi to do demineralizacji kości oraz osteoporozy. Aby temu zapobiec należy zadbać nie tylko o właściwy poziom spożycia wapnia, ale również witaminy D. Stała suplementacja witaminy D może zmniejszyć ryzyko złamań spowodowanych osteoporozą nawet o 40 %.

Witamina D a układ sercowo-naczyniowy

Utrzymanie prawidłowego stężenia witaminy D w ustroju jest jednym z elementów profilaktyki nadciśnienia i chorób serca. Również w tym przypadku istotną rolę odgrywa ścisła korelacja między stężeniami witaminy D i wapnia. Współdziałając związki te są w stanie obniżyć wartości ciśnienia skurczowego i rozkurczowego. Witamina D wpływa korzystnie na stężenie cholesterolu frakcji HDL. Podnosi jego stężenie przy jednoczesnym obniżeniu stężenia frakcji LDL. Zmniejsza to ryzyko miażdżycy, udaru, choroby wieńcowej oraz zawału.

CZYTAJ  Witamina D i jej wpływ na serce i krew

Witamina D a praca trzustki

Trzustka jest jednym z gruczołów znajdujących się w ciele człowieka. Pełni wiele funkcji jednak najważniejszą z nich jest wydzielanie insuliny. Witamina D wpływa na funkcjonowanie komórek β wysp trzustki i, poprzez regulowanie uwalniania insuliny, może zapobiec cukrzycy. Działanie to pozwala na stabilizację poziomu glukozy we krwi oraz zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu II.

Witamina D a alergie i stany zapalne

Cholekalcyferol (D3) jest odpowiedzialny za wspieranie układu immunologicznego. Dotyczy to zarówno infekcji bakteryjnych jak i wirusowych. Dodatkowo jeśli już do niej dojdzie witamina D skraca i łagodzi jej przebieg. Kolejną jej funkcją jest łagodzenie stanów zapalnych poprzez zwiększenie produkcji cytokin przeciwalergicznych i przeciwzapalnych. Jest to szczególnie ważne dla alergików i astmatyków.

kobieta trzymająca kapsułkę i szklankę wody

Witamina D a odchudzanie

Poziom witaminy w surowicy krwi może mieć bezpośredni wpływ na masę ciała oraz ułatwiać jej utrzymanie lub redukcję. Osoby z prawidłowym stężeniem witaminy D szybciej spalają tkankę tłuszczową i nie mają napadów głodu. Związane jest to z regulacją wydzielania leptyny, inaczej nazywanej hormonem sytości. Jej wysokie stężenie jest sygnałem dla mózgu o uczuciu najedzenia. Spadek leptyny zwiększa apetyt oraz uczucie głodu, co może skutkować podjadaniem oraz silną ochotą na słodycze. Niskie stężenie witaminy D oraz związane z nim wydzielanie parathormonu wpływa na zwiększenie odkładania się energii z pożywienia w postaci tkanki tłuszczowej.

Dodatkowo współdziałając z wapniem cholekalcyferol zmniejsza wydzielanie kortyzolu. Jest to hormon stresu, a jego wysokie stężenie wpływa na zwiększenie się ilości tkanki tłuszczowej w okolicach pasa.

Witamina D pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Jej działanie jest złożone, wielokierunkowe i dotyczy nie tylko poszczególnych narządów,  ale i całych układów.  Dlatego, aby cieszyć się zdrowiem należy zadbać o jej odpowiednią suplementację.

Literatura:
  1. Nauman A, Piekiełko-Witkowska A: Hormony: podział i mechanizmy działania. [W:] Endokrynologia w codziennej praktyce lekarskiej. Red. Syrenicz A. Wydawnictwo Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie 2009; 13-40.
  2. Kosińska J., Billing-Marczak K., Krotkiewski M. Nowe nieznane funkcje witaminy D.Borgis – Medycyna Rodzinna 2/2008, s. 34-47
  3. Grygiel-Górniak B, Puszczewicz M: Witamina D – nowe spojrzenie w medycynie i reumatologii. Postępy Hig Med Dosw (online) 2014; 68: 359-368.
  4. Sobstyl M, Tkaczuk-Włach J, Sobstyl J, Jakiel G: Witamina D – moda czy rzeczywiste korzyści? Przegląd Menopauzalny 2013; 4: 363-367.
  5. Podlewski JK, Chwalibogowska-Podlewska A: Leki współczesnej terapii. Wyd. XVI, Medical Tribune, Warszawa 2003.
  6. Mutschler E: Farmakologia i toksykologia. Wyd. III polskie, MedPharm Polska, Wrocław 2013.
  7. Płudowski P, Karczmarewicz E: Nowe spojrzenie na suplementację witaminą D. Stand Med 2009;

Powiązane posty