Dawka ma znaczenie – jak dobrać właściwą dawkę witaminy D?

kapsułki w misce
0
Udostępnij

Po podjęciu decyzji o rozpoczęciu suplementacji witaminą D pojawiają się kolejne pytania, które nie mogą pozostać bez odpowiedzi. Jaką dawkę należy przyjmować? Jaka dawka zapewni największe korzyści dla organizmu bez ryzyka niedoboru i nadmiaru? Jakimi zaleceniami się kierować? Czy konieczna jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem? Jakie czynniki wpływają na określenie właściwej dawki suplementu z witaminą D? Na wszystkie wymienione pytania znajdziesz odpowiedzi w naszym artykule. Zachęcamy do lektury.

Czynniki wpływające na zapotrzebowanie na witaminę D

Podstawowymi czynnikami różnicującymi dawki witaminy D pomiędzy poszczególnymi grupami osób są wiek oraz położenie geograficzne. Wraz z wiekiem zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na cholekalcyferol. Z kolei położenie geograficzne decyduje o ilości słonecznych dni w ciągu roku. Promienie słoneczne inicjują syntezę witaminy D w organizmie i przy odpowiedniej ekspozycji mogą w całości pokrywać zapotrzebowanie organizmu.

CZYTAJ  Dlaczego witamina D3 jest niezbędna dla Twojego dziecka?

Pozostałe czynniki wpływające wysokość dawki witaminy D:

  • ciąża,
  • karmienie piersią,
  • wcześniactwo,
  • otyłość,
  • ciemna karnacja,
  • warunki pracy.

 

Wraz z rozwojem płodu zapotrzebowanie kobiety na witaminę D znacznie się zwiększa. Jest to związane z koniecznością zaspokojenia potrzeb dziecka związanych z kształtowaniem się szkieletu oraz zębów. Witamina D jest niezbędna również do prawidłowego rozwoju mózgu i układu nerwowego. Podobnie jest podczas karmienia piersią, gdyż ciągle rozwijający się organizm noworodka nie potrafi samodzielnie syntetyzować witaminy D, dlatego do organizmu jest ona dostarczana z mlekiem matki. W przypadku wcześniaków wyższe zapotrzebowanie związane jest z koniecznością rozwoju poza organizmem matki oraz niemożliwością karmienia piersią, gdyż układ pokarmowy nie jest w pełni rozwinięty lub występują inne przeciwwskazania.

Osoby otyłe mają problem z efektywnym wykorzystywaniem witaminy D. Z tego względu zalecane dawki są u nich nawet trzykrotnie wyższe niż u osób z prawidłową masą ciała. Dawka ustalana jest przez lekarza na podstawie masy ciała i stopnia otyłości.

Osoby z ciemną karnacją są mniej wrażliwe na działanie promieni słonecznych. Wysoka zawartość melaniny w skórze, odpowiedzialnej za jej kolor, chroni skórę i przepuszcza mniejszą ilość promieniowania niż skóra o jasnej karnacji. Piękny oliwkowy lub hebanowy odcień skóry odpowiedzialny jest za mniejszą syntezę witaminy D.

kobieta opalająca się na plaży

Natomiast warunki pracy są pojęciem bardzo ogólnym. Przede wszystkim dotyczy to osób pracujących na nocne zmiany. W godzinach około południa, w czasie gdy intensywność promieniowania i syntezy witaminy D jest największa, najczęściej śpią. Większe zapotrzebowanie będą miały również osoby pracujące w dzień w biurach lub zamkniętych pomieszczeniach, które w ciągu dnia nie wychodzą na zewnątrz.

Rekomendowane dobowe dawki witaminy D

rekomendacje

Źródło: Płudowski P. i wsp. (2013) Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r., Standardy medyczne/Pediatria, T.10, str. 573-578.

Dokładne wartości ustala się na podstawie masy ciała oraz podaży witaminy D wraz z dietą.

Decyzja odnośnie rozpoczęcia suplementacji witaminą D jest jednym z elementów dbania o zdrowie. Aby była ona bezpieczna należy przeanalizować dostępne w aptece preparaty z witaminą D i wybrać ten najlepszy. Kupując suplement warto zwrócić uwagę na jakość produktu, którą potwierdza produkcja zgodna ze standardem GMP oraz postać w jakiej jest witamina D3. Jak wiemy ta dostępna jest w postaci tabletek, kapsułek, kropli oraz spray’u. Szczególnie ta ostatnia propozycja jest godna rozważenia, gdyż tego typu produkty szybko się wchłaniają, nie trzeba popijać ich wodą i nie obciążają dodatkowo żołądka. Warto również skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą w kwestii  doboru odpowiedniej dawki. Jest to konieczne gdy występują dodatkowe czynniki wpływające na zwiększone zapotrzebowanie organizmu na cholekalcyferol. Fachowa porada utwierdzi Cię w podjętej decyzji i pozwoli bez obaw stosować wybrany suplement.

CZYTAJ  Jak wybrać najlepszy preparat z witaminą D?
Literatura:

Płudowski P. i wsp. (2013) Witamina D:  Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r., Standardy medyczne/Pediatria, T.10, str. 573-578.

Powiązane posty