Jak długo można suplementować witaminę D?

0
Udostępnij

Decydując się na stosowanie suplementów z witaminą D wiele osób nie zastanawia się nad tym jak długo będą je stosować. Czy długotrwałe jej przyjmowanie w postaci preparatu jest w pełni bezpieczne? Jak długo można ją stosować? Czy można ją stosować przez całe życie? Przeczytaj nasz artykuł, by poznać odpowiedzi na wszystkie wymienione pytania.

Wiele różnych powodów skłania oraz przekonuje do rozpoczęcia suplementacji witaminą D. Początkowo większość osób skupia się na wyborze najlepszego preparatu oraz na dawce witaminy D. Są to niezwykle ważne kwestie, których nie należy pomijać. Zostały one omówione w osobnych artykułach. Dopiero z czasem pojawiają się pytania: Ile jeszcze? Jak długo? Czy to bezpieczne? Może należy zrobić przerwę?

Jak długo można stosować suplementy z witaminą D?

Oficjalne zalecenia dla całej populacji polskiej sugerują aby przyjmować ją przynajmniej w miesiącach jesienno-zimowych tj. od września do kwietnia. W tych miesiącach liczba słonecznych dni jest bardzo niska co uniemożliwia syntezę odpowiedniej ilości witaminy D w wyniku ekspozycji na działanie promieni słonecznych. W pozostałych miesiącach dieta bogata w ryby i jaja oraz przebywanie na zewnątrz około południa może zapewnić właściwy poziom witaminy w ustroju. Warunkiem prawidłowej produkcji witaminy D jest odsłonięcie rąk i nóg oraz rezygnacja z kremów z filtrem UV. Osoby pracujące w tych godzinach w zamkniętych pomieszczeniach, przebywające w domu lub których dieta jest uboga w ryby powinny suplementować witaminę D przez cały rok. Zalecenie dotyczące całorocznej suplementacji witaminą D dotyczy również seniorów.

CZYTAJ  Dlaczego seniorzy powinni suplementować witaminę D?

Czy długotrwała suplementacja witaminą D jest bezpieczna?

Nie ma żadnych przeciwwskazań do trwałej suplementacji witaminą D. Ważne jest aby ściśle przestrzegać zaleceń lekarza lub farmaceuty oraz każdorazowo przeczytać ulotkę dołączoną do opakowania. Nie należy pomijać czytania ulotki nawet jeśli cały czas stosuje się ten sam preparat. Kolejnym warunkiem bezpiecznej suplementacji jest stosowanie zalecanych dawek oraz zgłaszanie do lekarza wszystkich niepokojących objawów. Dzięki temu będzie mógł on w razie potrzeby zwiększyć lub delikatnie zmniejszyć rekomendowaną dawkę witaminy D. Warto pamiętać, że efektywne wykorzystanie cholekalcyferolu zależy również od masy ciała, dlatego jej wzrost powinien wiązać się ze zwiększeniem dawki, ale wyłącznie pod kontrolą lekarza.

CZYTAJ  Do czego potrzebna jest witamina D?

Wybierając dany preparat należy również zapoznać się z jego producentem oraz sprawdzić, czy posiada on certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo jego stosowania.

By określić czy potrzebna jest suplementacja warto raz na jakiś czas oznaczyć poziom witaminy D w surowicy krwi. Pomocna w tym będzie poniższa tabela.

Wartość stężenia 25-hydroksywitaminy D, w surowicy krwi, który określa się w nanogramach na mililitr lub w nanomolach na litr.

                                                       STĘŻENIE 25(OH) W SUROWICY
DZIAŁANIE DO ROZWAŻENIA

nmol/l

ng/ml

Deficyt

0-50

0-20

Terapia deficytu
Stężenie suboptymalne

50-75

20-30

Zwiększenie/utrzymanie suplementacji witaminą D
Stężenie optymalne

75-125

30-50

Utrzymanie suplementacji witaminą D
Stężenie wysokie

125-250

50-100

Utrzymanie/obniżenie dawek witaminy D
Stężenie potencjalnie toksyczne

250

100

Powstrzymanie się od przyjmowania witaminy D do momentu uzyskania stężenia 25(OH)D w zakresie optymalnym
Poziom toksyczny

500

200

Leczenie potencjalnych efektów toksycznych
Źródło – Płudowski P. i wsp. (2013)., Standardy medyczne/Pediatria, T10, str.573-578. Ocena stanu zaopatrzenia organizmy w witaminę D na podstawie stężenia 25(OH)D w surowicy dla wszystkich grup wiekowych.
CZYTAJ  Witamina D na wakacjach

Powiązane posty