Profilaktyka chorób górnych dróg oddechowych, a witamina D

mężczyzna pod parasolem w deszczu
1+
Udostępnij

Jesienią i wiosną ilość zachorowań znacznie wzrasta. Jest to związane z ciężką do przewidzenia i zmienną pogodą. Jak w przysłowiu „…trochę zimy, trochę lata…”. Takie warunki wystawiają naszą odporność na próbę. Jak skutecznie chronić organizm przed infekcjami? Jakie działania podjąć? Czy witaminy mogą skutecznie wesprzeć odporność? Czy witamina D zmniejsza ryzyko chorób? Zachęcamy do lektury.

Pogoda zmienną jest

Wiosną i jesienią w naszym klimacie aura nie rozpieszcza. W tym okresie można się spodziewać zarówno gwałtownych skoków, jak i spadków temperatur. Częste opady przeplatane są przejaśnieniami i intensywnie grzejącym słońcem. Inną możliwą skrajnością jest śnieg, który, gdy pojawia się w kwietniu, nikogo już nie dziwi. Paradoksalnie więcej zachorowań obserwuje się wiosną niż zimą. Brak stabilności warunków atmosferycznych bardzo obciąża układ odpornościowy, który nieustannie pracuje na najwyższych obrotach. Brak odpowiedniego wsparcia, osłabienie lub zmęczenie drastycznie zwiększają ryzyko infekcji i rozwoju chorób. Łatwo to zaobserwować  idąc ulicą lub jeżdżąc komunikacją miejską. Tłumy ludzi pociągających nosem, kichających lub kaszlących. Co zrobić by uniknąć choroby?

CZYTAJ  Witamina D skuteczną bronią w walce z trądzikiem

Kto nie wyda na kucharza, wyda na lekarza

To stare ludowe porzekadło trafia w sedno. Styl żywienia wpływa na ogólny stan zdrowia, kondycję całego organizmu oraz na ryzyko infekcji i chorób. Prawidłowo zbilansowana dieta powinna bazować na nieprzetworzonych produktach bogatych w witaminy i składniki mineralne. W okresie przeziębień i różnych infekcji wiele osób stara się poprawić odporność, by uniknąć choroby. Warzywa są cennym źródłem witamin, składników mineralnych oraz związków o działaniu prozdrowotnym. Ich współdziałanie skutecznie chroni organizm przed wieloma chorobami poprzez wspieranie mechanizmów obronnych. Jest to jeden z wielu powodów, dla których ilość warzyw i owoców spożywanych w ciągu dnia powinna wynosić około 3/4 całkowitej ilości spożytego pożywienia. Może wydawać się to dużo, ale korzyści z regularnego spożywania owoców i warzyw jest znacznie więcej. Z odpornością jednoznacznie kojarzona jest witamina C. Doskonałymi jej źródłami są: dzika róża, natka pietruszki, czarna porzeczka, kiwi, papryka, kiszona kapusta, cebula, ziemniaki czy cytrusy. Oczywiście są osoby, które wolą szybsze rozwiązanie polegające na przyjmowaniu suplementów witaminowych. Jednak czy warto?

CZYTAJ  Bezpieczeństwo stosowania suplementów z witaminą D

kapsułki witaminy D na łyżce

Czy suplementy witaminowe to dobre rozwiązanie?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na postawione wyżej pytanie. Preparaty z witaminami należy wybierać mądrze. Nie każdy jest wart uwagi i nie gwarantuje założonego efektu. Niezwykle ważna jest dawka danej witaminy, przyswajalność oraz sposób przyjmowania. Aby stosowanie suplementu miało sens i dawało efekty należy dokładnie zapoznać się z dołączoną do opakowania ulotką. W okresie przeziębień bardzo często suplementowana jest witamina C. W badaniu porównującym skuteczność profilaktycznego działania witaminy C na przeziębienia stwierdzono, że najważniejszą kwestią jest pochodzenie witaminy. Osoby stosujące dietę bogatą w produkty będące źródłem kwasu askorbinowego chorowały znacznie rzadziej niż osoby z grupy kontrolnej. U osób przyjmujących preparaty na bazie wyciągu z aceroli liczba zachorowań była podobna do grupy kontrolnej. W przypadku suplementacji w postaci tabletek lub proszku obserwowano wzrost zachorowań. Do odmiennych wniosków doszli naukowcy analizujący wpływ witaminy D na liczbę infekcji górnych dróg oddechowych. Zaobserwowano znaczny spadek liczby zachorowań wśród osób przyjmujących preparaty z witaminą D.  Jednocześnie stwierdzono, że działanie ochronne jest silniejsze u osób, które początkowo miały niższe stężenia witaminy D w organizmie. Równocześnie zaobserwowano, że dawki uderzeniowe nie dają lepszych efektów i dodatkowych korzyści, dlatego nie należy przekraczać zalecanych dawek.

CZYTAJ  Witamina D – witamina życia?

W okresie wzmożonych zachorowań warto zadbać przede wszystkim o swoją dietę. Powinna ona dostarczać wszystkich witamin i składników mineralnych. Największym problemem jest pokrycie zapotrzebowania na witaminę D. To właśnie jej suplemtowanie należy rozważyć. Ma ona pozytywny wpływ na cały organizm, a dodatkowo wspiera układ odpornościowy i zmniejsza ilość infekcji górnych dróg oddechowych. Jest to kolejny z wielu powodów, dla których warto suplementować witaminę D, nie tylko jesienią i zimą, ale przez cały rok.

Powiązane posty