Suplementacja witaminą D w sarkopenii

sarkopenia
0
Udostępnij

Sarkopenia to dokuczliwe schorzenie, które może dotknąć każdego. Czy Twoim bliskim seniorom zdarzają się upadki lub mają trudności z poruszaniem się? Możliwe, że to właśnie sarkopenia jest tego przyczyną. Jej objawów nie można odwrócić, ale można spowolnić ich występowanie. Nie chcesz, by ten problem dotyczył Twoich rodziców lub dziadków?  Zachęcamy do lektury.

Czym jest sarkopenia i kogo dotyczy?

Pod tą niewiele mówiącą nazwą kryje się fizjologiczny zanik mięśni postępujący wraz z wiekiem. Najczęściej dotyczy on osób po 60. roku życia. To w tym wieku nasila się proces utraty neuronów ruchowych. W przypadku znacznego ich deficytu może dojść do odnerwienia. Jednocześnie zanik obserwowany jest również w przypadku komórek satelitarnych, które dają początek nowym komórkom mięśni szkieletowych. Komórki mięśni szkieletowych nie mają zdolności regeneracji, dlatego masa mięśniowa stopniowo ulega zmniejszeniu. Wpływa to negatywnie na sprawność ruchową seniorów. Zmniejszenie ilości komórek mięśniowych wiąże się także ze spadkiem siły. Wykazano, że osoba w wieku 70 lat ma około 20% mniej siły, niż gdy miała lat 20. W przypadku mięśni dłoni spadek ten może sięgać nawet 50%. Do zmniejszenia masy i osłabienia mięśni mogą przyczynić się również współistniejące choroby ogólnoustrojowe, niedobory witamin oraz przyjmowane leki, np. statyny.

CZYTAJ  Witamina D a skurcze mięśni

Sarkopenia a witamina D

Niedobory tej witaminy są powszechne, jednak w przypadku seniorów objawy niedoboru są silniejsze i bardziej dotkliwe. Wiąże się to z małą ekspozycją na słońce, ponieważ osoby te często zostają w domu i nawet w ciepłe dni zakrywają jak największą powierzchnię skóry. Uniemożliwia to syntezę witaminy w organizmie, co dodatkowo utrudniają zmiany metaboliczne zachodzące wraz z wiekiem. Wchłanianie i wykorzystanie suplementowanej witaminy D mogą ograniczać przyjmowane jednocześnie leki.

W badaniach powiązano spadek siły włókien mięśniowych z niską ilością aktywnych metabolitów witaminy D. Niedobór witaminy D wpływa na zaburzenia kurczliwości mięśni. U seniorów obserwuje się również spadek ilości receptorów VDR – co również wpływa na zmniejszenie jej wykorzystania – oraz spadek liczby włókien mięśniowych. Problem z zanikiem masy mięśniowej pogłębia dodatkowo brak aktywności fizycznej.

Jak witamina D wpływa na mięśnie / układ ruchu osób starszych?

Coraz więcej prac naukowych wiąże niedobory witaminy D ze spadkiem masy i siły mięśni oraz ryzykiem upadków. Równocześnie inne badania wykazały, że seniorzy suplementujący witaminę D mają więcej siły i znacznie rzadziej upadają niż osoby o niskim stężeniu tej witaminy w surowicy krwi. W dalszych badaniach sprawdzających wpływ suplementacji dawką 700 IU stwierdzono, że ilość upadków zmniejsza się po osiągnięciu poziomu 60 nmol w surowicy krwi.

CZYTAJ  Dlaczego seniorzy powinni suplementować witaminę D?

Według najnowszych badań najlepsze efekty pozwalające seniorom zachować siłę i masę mięśniową daje połączenie suplementacji witaminą D z regularną aktywnością fizyczną.

Witamina D jest związkiem niezwykle ważnym dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu na każdym etapie życia. Szczególnie jest to ważne u osób starszych, które nie zawsze są świadome jej działania.

 

Literatura:
  1. Deschenes M.R. Effects of aging on muscle fibre type and size. Sports Med 2004; 34: 809-824.
  2. Kierdaszuk B., Kamińska A. Mięsień szkieletowy w starości – od zmian neurogennych po toksyczny wpływ leków. Borgis – Postępy Nauk Medycznych 2010; 6: 458-463.
  3. Lexell J., Henriksson-Larsén K., Winblad B. et al. Distribution of different fiber types in human skeletal muscles: effects of aging studied in whole muscle cross sections. Muscle Nerve 1983; 6: 588-595.
  4. Montero-Odasso M., Dugue G. Vitamin D in the aging musculoskeletal system: An authentic strength preserving hormone. Mol Aspects Med 2005; 26: 203-219.
  5. Stuerenburg H.J., Kunze K. Age effects on serum amino acids in endurance exercise at the aerobic/anaerobic threshold in patients with neuromuscular diseases. Arch Gerontol Geriatr 1999; 28: 183-190.
  6. Wicherts I.S. et al. Vitamin D status predicts physical performance and its decline in older persons. J Clin Endocrinol Metab. 2007 Jun 92;(6):2058-2065.
  7. Antoniak A.E., Greig C.A. The effect of combined resistance exercise training and vitamin D3 supplementation on musculoskeletal health and function in older adults: a systematic review and meta-analysis. BMJ Open. 2017 Jul 20;7(7).
  8. Bischoff H.A. et al., 2003.Effects of vitamin D and calcium supplementation on falls: a randomized controlled trial. J Bone Miner Res. 2003 Feb 18;(2):343-351.
  9. Bischoff-Ferrari H.A. et al., 2004. Effect of Vitamin D on falls: a meta-analysis. JAMA. 2004 Apr 28;291(16):1999-2006.

Powiązane posty