Witamina D a zachorowalność na grypę

kobieta z katarem pod parasolem
0
Udostępnij

Lato nieuchronnie zbliża się ku końcowi. Dni są coraz krótsze i chłodniejsze. Sprzyja to rozwojowi infekcji i zwiększeniu liczby zachorowań na grypę. Jest wiele domowych sposobów na poprawienie odporności organizmu w tym okresie. Okazuje się jednak, że można do nich dołączyć również suplementację witaminą D3.

Witamina D a układ odpornościowy

Kalcytriol (aktywna forma witaminy D) ma znaczący wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego. Poprawia działanie mechanizmów obronnych, zwiększa ich skuteczność oraz szybkość reakcji na infekcję. Dzięki temu jest ona neutralizowana, zanim pojawią się pierwsze objawy. Udowodniono, że osoby z niedoborem witaminy D wykazują większą podatność na wszelkiego rodzaju infekcje (m.in.: przeziębienie, grypa, stany zapalne zatok i górnych dróg oddechowych, zapalenie spojówek, grzybice czy drożdżyce). Obecność aktywnych metabolitów witaminy D bezpośrednio wpływa na odpowiedź immunologiczną organizmu. Kalcytriol jest odpowiedzialny za stymulację receptorów TLR do produkcji białek zwalczających makrofagi odpowiedzialne za zainfekowanie organizmu. Według najnowszych badań poprawę działania układu odpornościowego oraz skuteczne obniżenie zachorowań na infekcje obserwuje się po roku codziennej suplementacji na poziomie 5000 IU. Świadczy to o konieczności długotrwałego stosowania suplementów i dbania o prawidłowy poziom witaminy D w surowicy krwi. Jednorazowa i dorywcza suplementacja może okazać się nieskuteczna w tym przypadku.

CZYTAJ  Jak zapobiegać częstym infekcjom przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych?

Witamina D a pierwsze objawy grypy

Szef Amerykańskiej Rady ds. Witaminy D dr J. Canell przy pojawieniu się pierwszych objawów infekcji poleca przyjęcie dawki uderzeniowej przez 3 dni. Według jego doświadczeń objawy choroby mijają w ciągu najbliższych 24 godzin. Dodatkowo układ odpornościowy jest wzmocniony na tyle, by skutecznie zwalczyć infekcję oraz aby objawy nie powróciły w najbliższym czasie. Dawkę uderzeniową należy skonsultować z lekarzem i dostosować ją do własnej masy ciała. Lepiej nie ustalać jej na własną rękę. Oczywiście podstawą jest dbałość o utrzymanie właściwych stężeń witaminy D przez cały rok.

suplementacja witaminą D

Źródło: Płudowski P. i wsp. (2013) Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r., Standardy medyczne/Pediatria, T.10, str. 573-578.

CZYTAJ  Kiedy konieczna jest suplementacja witaminą D?
Literatura:
  1. Laaksi I., Ruohola J.P., Tuohimaa P., Auvinen A., Haataja R., Pihlajamaki H., Ylikomi T., An association of serum vitamin D concentrations < 40 nmol/L with acute respiratory tract infection in young Finnish men. Am J Clin Nutr 2007; 86: 714-7.
  2. Liu P.T., Stenger S., Li H., Wenzel L., Tan B.H., Krutzik S.R., Ochoa M.T., Schauber J., Wu K., Meinken C., Kamen D.L., Wagner M., Bals R., Steinmeyer A., Zugel U., Gallo R.L., Eisenberg D., Hewison M., Hollis B.W., Adams J.S., Bloom B.R., Modlin R.L., Toll-like receptor triggering of a vitamin D-mediated human antimicrobial response. Science 2006; 311: 1770-3.
  3. Wayse W., Yousafzai K., Mogale K. et al.: Association of subclinical vitamin D deficiency with severe acute lower respiratory infection in Indian children under 5 y. Eur J. Clin Nut 2004; 58: 563-567.
  4. Li-Ng M., Aloia J.F., Pollack S., Cunha M. et al.: A randomized controlled trial of vitamin D3 supplementation for the prevention of symptomatic upper respiratory tract infections. Epidemiol Infect 2009; 137: 1-9.
  5. Urashima M., Segawa T., Okazaki M., Kurihara M. et al.: Randomized trial of witamin D supplementation to present seasonal influenza in schoolchildren. Am J. Clin Nutr 2010; 91: 1255-1260.

Powiązane posty