Witamina D w kroplach, tabletkach, czy spray’u?

kolorowe tabletki
0
Udostępnij

Zastanawiasz się jaki suplement z witaminą D wybrać? Jeśli znasz już zalecaną dobową dawkę pozostaje wybrać jedynie formę aplikacji preparatu. Możliwości jest wiele, jednak która z nich jest najlepsza? Który z preparatów jest najwygodniejszy i najbezpieczniejszy? Poznaj zalety i wady wszystkich dostępnych form aplikacji witaminy D3.

Przegląd metod suplementacji

Preparaty z witaminą D dostępne są w wielu wersjach: tabletkach twardych, kapsułkach miękkich, kapsułkach twist-off, kroplach, atomizerach oraz spray’u.

Tabletki i krople są najdłużej stosowaną metodą suplementacji. Kolejną formą suplementu były kapsułki miękkie i kapsułki twist-off. Najnowszym i najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem są preparaty z witaminą D3 w spray’u. Przy takiej różnorodności pojawia się pytanie, jaką formę suplementacji wybrać. W większości przypadków wybór zależy od indywidualnych preferencji i przyzwyczajeń. Nie da się ukryć, że mimo wielu zalet każda z nich ma pewne ograniczenia. W przypadku kropli jest to problem z precyzyjnym odmierzeniem dawki oraz brak pewności aplikacji całej dawki, szczególnie, gdy krople zostały wymieszane z innym płynem. To także mało praktyczne rozwiązanie w przypadku dzieci, które mogą wytrącić łyżeczkę z ręki. W przypadku kapsułek nie ma potrzeby odmierzania dawek. Wkładając ją do ust można szybko podać całą zalecaną dobową dawkę witaminy D. Jednak istnieje spore ryzyko zadławienia się kapsułką. Przy nieostrożnym otwarciu pod palce może dostać się niewielka ilość oleju, co może spowodować jej wyślizgnięcie z dłoni i w konsekwencji zakrztuszenie. U dzieci może to skończyć się tragicznie. Tabletki wydają się bezpieczne – proste w podaniu, bez konieczności odmierzania dawki – wystarczy je połknąć. Nic prostszego, a jednak nie do końca. Jak wiemy witaminy A,D,E,K rozpuszczają się w tłuszczach. Zatem witamina D3 podana w tabletkach twardych wymaga, aby przyjmować ją z posiłkiem zawierającym tłuszcz, a większość osób unika tłustej diety. Jest również wiele przykładów osób, które zakrztusiły się podczas ich połykania, a w skrajnych przypadkach skończyło się to uszczerbkiem na zdrowiu lub śpiączką.

CZYTAJ  Jak wybrać najlepszy preparat z witaminą D?

W dobie tak popularnego używania dużej ilości różnego rodzaju medykamentów, przyjmowanie kolejnego w tabletkach czy kapsułkach dodatkowo obciąży żołądek, w którym tabletki lub kapsułki muszą się rozpuścić. Jeśli natomiast zdecydujemy się na stosowanie formy w spray’u, w którym witamina D jest zawieszona w rafinowanym oleju z oliwek, jej wchłanianie nastąpi już w jamie ustnej poprzez jej błony śluzowe. Takie rozwiązanie będzie z pewnością dużo lepsze dla osób, które skazane są na codzienne przyjmowanie dużej ilości leków w formach doustnych, które i tak obciążają żołądek.

witamina D

Lęk przed połknięciem tabletki

Dla wielu osób może wydawać się to błahostką, jednak nawet co 10 Polak może mieć z tym poważny problem. Dotyczy to zarówno osób młodych, jak i seniorów. Związane jest to z nietypową budową przełyku, problemami z przełykaniem (dysfagia), nieprzyjemnymi doświadczeniami lub fobią (fagofobia). Mimo wielu prób osoby te nie są w stanie połknąć jakiejkolwiek tabletki. Temat ten jest szczególnie istotny dla pacjentów niepełnosprawnych, chorych na astmę i nieprzytomnych. Spray może okazać się doskonałą alternatywą. Jest wygodny i bezpieczny w stosowaniu – wystarczy otworzyć lub rozchylić usta, umieścić dyszę pod językiem i nacisnąć aplikator. Jest to najszybszy i najskuteczniejszy sposób aplikacji witaminy D3. O wyjątkowej uniwersalności spray’u decyduje również możliwość stosowania go zarówno u niemowląt jak i u dorosłych. Jeśli kupiliśmy opakowanie zawierające w jednej porcji 2’000 j.m. witaminy D3, a chcemy przyjąć dawkę 4’000 j.m. to wystarczy, że naciśniemy aplikator 2 razy i otrzymamy dokładnie odmierzoną dawkę witaminy D3 wynoszącą pożądane 4’000 j.m.

CZYTAJ  Do czego potrzebna jest witamina D?

Podczas przygotowywania suplementów, niezależnie od  formy aplikacji, każdorazowo należy zachować ostrożność i nie wykonywać w tym samym czasie innych czynności. Podanie suplementu zazwyczaj jest szybkie, a brak ostrożności może skończyć się tragicznie.

Literatura:
  1. Julia T. Schiele, Hendrik Schneider, Renate Quinzler, Gabriele Reich and Walter E. Haefeli. Two Techniques to Make Swallowing Pills Easier. Ann Fam Med. 2014 Nov; 12(6): 550–552. doi:  10.1370/afm.1693, PMCID: PMC4226776.
  2. Zygmunt Zdrojewicz, Ewa Chruszczewska, Michał Miner. Wpływ witaminy D na organizm człowieka. Borgis – Medycyna Rodzinna 2/2015, s. 61-66.
  3. Dorota Waśko-Czopnik, Leszek Paradowski Zaburzenia połykania w praktyce lekarskiej. Borgis – Nowa Medycyna 10/1999.

Powiązane posty