Witamina D – witamina życia?

niebieskie-niebo
3+
Udostępnij

Organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wielu składników, związków i substancji. W tym także witamin. Bardzo ważne jest dostarczenie ich wszystkich w odpowiednich ilościach, ponieważ większość współdziała ze sobą usprawniając pracę organizmu oraz chroniąc go przed chorobami. Witaminą, na którą należy zwrócić szczególną uwagę jest witamina D. Pełni w organizmie bardzo wiele ważnych funkcji i reguluje procesy zachodzące w ustroju. Niestety jej niedobory są w naszym społeczeństwie powszechne.

Właściwości witaminy D

Na witaminę D składają się ergokalcyferol (D2) i cholekalcyferol (D3). Ta pierwsza jest pochodzenia roślinnego, a druga zwierzęcego. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia wegan i wegetarian, którzy również powinni suplementować tą witaminę. Niestety wchłanialność ergokalcyferolu jest nawet dwa razy niższa niż cholekalcyferolu.

CZYTAJ  Naturalne źródła witaminy D

Jakie są główne funkcje witaminy D w organizmie? Wpływa ona na regulowanie wchłaniania wapnia i fosforu w jelicie cienkim. Dzięki temu umożliwia utrzymanie stałego poziomu wapnia we krwi, co korzystnie wpływa na prawidłowy rozwój (u dzieci) i mineralizację(u dzieci i dorosłych) kości oraz zębów. W przypadku wspomnianego wcześniej fosforu witamina D reguluje jego odpowiedni poziom w nerkach. Zbyt duże ilości tego pierwiastka mogą prowadzić do wystąpienia kamieni, zwapnienia lub innych schorzeń nerek.

Witamina D ma również wpływ na układ hormonalny. Jest to związane z możliwością oddziaływania na gruczoły przytarczyczne oraz regulowaniem wydzielania hormonów tarczycy. Witamina D jest również prekursorem cholesterolu i umożliwia jego syntezę w organizmie. Z kolei cholesterol warunkuje właściwy stan błon komórkowych w całym ciele i korzystnie wpływa na ich funkcjonowanie. Równocześnie odpowiednie zapotrzebowanie witaminy D zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów jelita grubego, płuc, piersi, a także nowotworu prostaty.

CZYTAJ  Witamina D w chemoprewencji nowotworów

Witamina D charakteryzuje się bardzo szerokim spektrum działania na ludzki organizm. Jak najbardziej można ją nazwać witaminą życia, ponieważ wpływa na wiele procesów zachodzących w całym ciele. Dodatkowo współdziała z innymi składnikami i związkami obecnymi w ustroju, co korzystnie wpływa na stan całego organizmu. Nie można jednak przesadzać z jej dawkowaniem ponieważ nadmiar (hiperwitaminoza) ma równie poważne skutki jak jej niedobór (hipowitaminoza).

Objawy hipowitaminozy:

  • ciągłe zmęczenie i senność,
  • demineralizacja kości,
  • u dzieci krzywica klatki piersiowej, kości czaszki i odkształcenie kończyn,
  • spowolnienie wyrastania zębów mlecznych,
  • u dorosłych rozmiękczenie kośćca (osteomalacja) i nadmierna kruchliwość kości (osteoporoza),
  • upośledzenie funkcjonowania gruczołów przytarczycznych
  • nieprawidłowy poziom cholesterolu we krwi.

Objawy hiperwitaminozy:

  • zwiększenia wydalania wapnia z moczem,
  • uporczywe pragnienie,
  • osłabienie mięśni, bóle stawów, utrata apetytu, wymioty, nudności,
  • zwapnienie serca, płuc i nerek.

Mimo korzystnego wpływu witaminy D na funkcjonowanie organizmu jej niedobory są niezwykle powszechne. Wiele osób nie zna jej właściwości i błędnie kojarzy głównie z niemowlętami. Witamina D jest niezbędna do zachowania zdrowia niezależnie od wieku.

CZYTAJ  Czym grozi awitaminoza i hiperwitaminoza witaminy D?

Powiązane posty