Jak wybrać najlepszy preparat z witaminą D?

napis witamina D na piasku
5+
Udostępnij

Mała ilość słonecznych dni w naszym kraju nie pozwala na syntezę witaminy D w potrzebnych ilościach przez cały rok. Szczególnie w okresie zimowym koniecznością okazuje się stosowanie suplementów. Wtedy często pojawia się pytanie: Który wybrać? Jeśli rozważasz zakup i zastanawiasz się, co będzie najlepszym wyborem ten artykuł jest dla Ciebie. Zachęcamy do lektury.

Wiele osób kupuje suplementy witaminowe pod wpływem obejrzanej reklamy lub kierując się ceną. Nie zawsze są to najlepsze kryteria. Decyzja nie powinna być podejmowana na szybko – w końcu chodzi tutaj o Twoje zdrowie. Z tego względu wybór właściwego preparatu z witaminą D powinien być poprzedzony dokładnym sprawdzenie jego parametrów oraz składu.

Dawka

W tym przypadku więcej nie znaczy lepiej. Wszystko zależy od tego dla kogo ma być przeznaczony dany preparat. Głównym kryterium jest wiek osoby przejmującej witaminę D. Inna dawka jest zalecana niemowlętom, a inna dorosłym. Odradza się przyjmowanie większych dawek niż te zalecane. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach i może być magazynowana przez organizm co przy wysokim jej spożyciu prowadzi do nadmiaru, a następnie do hiperwitaminozy oraz związanych z nią skutków ubocznych.

CZYTAJ  Dawka ma znaczenie - jak dobrać właściwą dawkę witaminy D?

Sposób dawkowania

Najczęstsze formy preparatów z witaminą D to tabletki oraz krople w kapsułkach typu „TWIST-OFF”, kapsułki oraz spray. Dla dzieci, a szczególnie niemowląt najwygodniejszym i najszybszym sposobem podania witaminy D jest spray. Dodatkowo można mieć pewność, że maluszek przyjął całą dawkę, co nie zawsze jest możliwe w przypadku kropli w kapsułkach typu „TWIST-OFF”, gdzie część może się rozlać lub pozostać na łyżeczce. Podając dziecku kapsułkę typu „TWIST-OFF” istnieje bardzo duże ryzyko wyślizgnięcia się jej z rąk, co może prowadzić do jej połknięcia lub zakrztuszenia. Stosowanie witaminy D w spray’u jest nie tylko szybsze i łatwiejsze, ale co najważniejsze bezpieczniejsze. Kolejną korzyścią stosowania spray’u jest natychmiastowa wchłanialność przez błony śluzowe jamy ustnej. W przypadku suplementu dla zdrowych osób dorosłych będą decydowały głównie kwestie wygody i indywidualnych preferencji. Jeśli witamina jest podawana osobom chorym, osłabionym, niedołężnym lub niepełnosprawnym również preparat w spray’u okaże się najwygodniejszym, najskuteczniejszym i najbezpieczniejszym wyborem.

Baza tłuszczowa

Witamina D rozpuszcza się tylko w tłuszczach, dlatego jej nośnikiem w suplementach musi być olej jadalny. Najbezpieczniejszym wyborem jest preparat na bazie oleju w pełni przebadanego i stosowanego w żywieniu przez dłuższy czas np. oliwy z oliwek. Aktualnie coraz więcej dostępnych  jest suplementów, w których nośnikiem witaminy D jest olej z krokosza barwierskiego, który jest cennym źródłem Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT) o potwierdzonym pozytywnym wpływie na organizm człowieka.

CZYTAJ  Właściwości oleju z krokosza barwierskiego

Dodatki smakowe i aromatyczne

Przed dokonaniem zakupu koniecznie trzeba sprawdzić również skład danego preparatu. W niektórych suplementach obecne mogą być związki aromatyczne lub zmieniające smak. Wartościowy preparat powinien być bezzapachowy i bezsmakowy.

CZYTAJ  Naturalne źródła witaminy D

Decyzja o zakupie każdego suplementu witaminowego powinna być podejmowana z głową. Taki preparat ma wspomóc organizm I ułatwić mu funkcjonowanie, a nie zaburzać jego pracę poprzez niewłaściwe dawki lub niepotrzebne dodatki.

Powiązane posty