Czy zimą należy zwiększać dawkę witaminy D?

szczęśliwa, czterosobowa rodzina w zimowych ubraniach
1+
Udostępnij

Od września liczba słonecznych dni znacząco maleje. Nie sprzyja to dobremu samopoczuciu i odporności organizmu. W okresie jesienno-zimowym obserwuje się dodatkowo pogłębienie niedoborów witaminy D zwanej witaminą słońca. Jak ją najlepiej suplementować i w jakiej dawce? Czy z racji pochmurnych i szarych dni należy zwiększać jej ilość? Zachęcamy do lektury.

Suplementujesz czy nie? Oto jest pytanie

Zanim zaczniesz zastanawiać się nad ustaleniem najbardziej odpowiedniej dawki witaminy D dla siebie, należy przeanalizować dotychczasową jej ilość w diecie i suplementacji. Czy w Twoim jadłospisie obecne są codziennie produkty zawierające ten składnik? Czy w godzinach południowych przebywasz na zewnątrz? Jak dokładnie wygląda Twoja ekspozycja na działanie promieni słonecznych? Czy przyjmujesz suplementy z witaminą D, a jeśli tak, to w jakiej dawce? Pytań jest wiele, ale to dzięki nim można ustalić dalszy sposób działania. Jeśli w Twojej diecie brakuje tłustych, wędzonych ryb morskich, pracujesz w pomieszczeniu i do tej pory nie suplementowałeś witaminy D, możesz mieć jej niedobór. Podobnie jak 90% Polaków. W takim wypadku rekomendowane dawki cholekalcyferolu mogą okazać się niewystarczające, dlatego najlepiej zgłosić się do lekarza w celu oznaczenia poziomu witaminy D oraz ustalenia dawki dopasowanej do Twoich indywidualnych potrzeb.

CZYTAJ  Naturalne źródła witaminy D

Zalecenia i normy

Według oficjalnych norm i zaleceń suplementacja witaminą D powinna być stosowana od września do kwietnia. W tych miesiącach liczba słonecznych dni jest najmniejsza. To również w tym czasie najczęściej stwierdza się pogłębienie niedoborów oraz nasilenie występowania skutków ubocznych zbyt niskiego stężenia cholekalcyferolu w surowicy krwi. W zalecaniach uwzględniane są poszczególne grupy wiekowe i różnice między nimi. Z tego względu zalecenia dla dzieci oraz osób starszych sugerują konieczność stosowania suplementacji witaminą D przez cały rok.

suplementacja witaminą D

Źródło: Płudowski P. i wsp. (2013) Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r., Standardy medyczne/Pediatria, T.10, str. 573-578.

Czy zimą należy zwiększać dawkę witaminy D?

Jeżeli suplementujesz witaminę D regularnie i nie stwierdzono u Ciebie jej niedoborów, nie ma potrzeby, by zwiększać dawkę suplementu. W przypadku stwierdzenia niedoborów dokładną dawkę należy skonsultować z lekarzem. Samodzielne jej ustalanie może skutkować pogłębieniem niedoborów lub wystąpieniem objawów związanych z nadmiarem witaminy D w organizmie.

CZYTAJ  Jak zapobiegać częstym infekcjom przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych?

Witamina D ze względu na funkcję wspomagania pracy układu odpornościowego jest polecana w trakcie przeziębień. Według specjalistów oraz najnowszych naukowych doniesień przyspiesza walkę z infekcją i zapobiega ponownemu zachorowaniu. Sugeruje się, że przy pierwszych objawach przeziębienia podwojenie dobowej dawki witaminy D skutecznie wspiera organizm i znacząco skraca okres leczenia. Takie postępowanie watro również skonsultować indywidualnie z lekarzem.

Literatura:
  1. Dittfeld A., Gwizdek K., Koszowska A., Fizia K., Wielokierunkowe działanie witaminy D. Annales Academiae Medicae Silesiensis 2014, 68, 1.
  2. Kochupillai N.: The physiology of vitamin D: Current concepts, Indian J. Med. Res. 127, 256-262, 2008.
  3. Zdrojewicz Z., Chruszczewska E., Miner M., Wpływ witaminy D na organizm człowieka Med Rodz 2015; 2(18): 61-66.
  4. Marcinowska-Suchowierska M., Walicka M., Tałałaj M., Horst-Sikorska W., Ignaszak-Szczepaniak M., Sewerynek E., Suplementacja witaminy D u ludzi dorosłych – wytyczne, Postępy Nauk Medycznych 2/2010.
  5. Płudowski P., Karczmarewicz E., Czech-Kowalska J., Kryśkiewicz E., Skorupa E., Dobrzańska A., Gruszfeld D., Łukaszkiewicz J., Lorenc R. S., Nowe spojrzenie na suplementację witaminą D, Standardy Medyczne Pediatria, 6/2009.

Powiązane posty